RSS

eventjes stil…

24 Jun

warme groet aan iedereen…

Het einde van het schooljaar loopt op z’n einde… Iedereen maakt zich klaar voor een tripje naar hier of naar daar..
Toch zijn er gebeurtenissen die ons pad kruisen waar ik even wil bij stilstaan en van me afschrijven…

Zondag heeft de grootmoeder van mijn wederhelft zich op haar laatste reis begeven.
Erg tegenstrijdige gevoelens borrelen op als je op het verjaardagsfeest zit van je eigen grootmoeder die haar 90 lentes viert, en ondertussen het nieuws krijgt dat de andere grootmoeder haar laatste uurtjes tussen ons aan het verwerken is.
Helaas staat het leven niet stil en word je maar weer eens met het feit in je gezicht gewreven dat wij ouder worden, maar helaas onze ouders en grootouders ook.

Misschien heb ik geen recht om dit te schrijven, want het was niet MIJN grootmoeder, maar ergens na 15 jaar verweven te zijn in het leven van mijn man voel ik het toch ergens aan dat ik toch ook afscheid van een mooi mens moet nemen.
Voor mij persoonlijk is het afscheid nemen van een lieve dame van bijna 95 jaar eerder gelukkig zijn. Langs de ene kant ben ik blij dat ik haar heb mogen kennen. Blij dat onze kinderen haar hebben mogen leren kennen en nog zullen weten wie ze was.
Ze zullen de koekjes van het rusthuis missen. De Koetjesrepen die meme elke keer spaarde van bij de boterham of koffie.

Het is vreemd hoe kinderen reageren op het nieuws dat iemand overleden is. Toen ik het meldde aan onze oudste zoon was zijn eerste reactie erg hard. Hij was blij dat hij niet meer naar het rusthuis op bezoek moest gaan.
Tot het besef later op de middag kwam dat hij NOOIT meer naar meme kan gaan… Hij besefte plots dat meme nu enkel nog in zijn herrinnering of op foto zal leven.

En dan kom ik aan de volgende gedachte of vraag die dan door mijn hoofd stroomt.
Ik heb altijd gezworen na het overlijden van mijn zus dat ik in mijn leven geen dode persoon meer wou zien..
Ik vind het eigenlijk ook een heel bizar gebeuren of ritueel dat wij na ons overlijden in een koud kamertje opgebaard liggen en dat iedereen ons even kan komen bekijken. Ik begrijp natuurlijk dat de ene persoon zijn verdriet beter kan verwerken door nog even te kunnen gaan afscheid nemen, of gewoon omdat je zeker wil weten of ze wel echt gestorven zijn, onder het motto eerst zien en dan geloven.
Nu weet ik van mezelf dat ik daar ongelofelijk tegenop zie, maar uit respect voor manlief ben ik meegeweest. Want dat is wat ze toch vragen als je huwt, zul je je echtgenoot bijstaan, welja, dus ook op zo’n momenten ook. Bij deze…
Maar lieve familie, als ik sterf, gelieve mij niet tentoon te stellen, ik zie er al niet uit levend, laat staan hoe ik eruit zal zien als ik  overleden ben….

Als de wijzers blijven draaien, blijft de wereld ook doordraaien.
Toen we in het koude kamertje stonden, stond onze wereld even stil. Een kwartiertje waar alles rondom je uitdooft.
Als de deur opengaat wordt je adem even afgesnoerd, stroomt het bloed vier keer sneller door je lichaan en ben je bang,  bang voor wat je gaat te zien krijgen, en daarna komtde geruststelling. Mémé slaapt.. Ze ziet er gelukkig uit..
Dan kom ik op mijn volgende hersenkronkel, waar ga je toch heen als je gestorven bent..
We weten het niet, maar ik mag hopen dat meme terug bij pepe is, althans zo zag ik het gisteren.

Op de brief stond het mooi verwoord, even met mijn eigen woorden want ik kan het niet woord per woord quoten. Ik laat de mensen die ik liefheb achter, om mij te voegen bij de mensen die ik liefhad…

Ik hoop dat het zo is, en hoop doet leven…. Ik weet één ding als dat zo is, het eerste wat ik doe als ik de persoon terug zie die ik liefhad, dat ik ze eerst een schop in haar kont geef voor al het leed wat ze ons heeft aangedaan! En daarna een dikke knuffel…

 

 
Leave a comment

Posted by on June 24, 2016 in Uncategorized

 

Leave a Reply

 
